Gyldendal
Norsk Forlag AS, 1994 (149 sider)
"Også Glenn Gould,
vår venn og århundrets viktigste klavervirtuos, ble bare enogfemti, tenkte jeg
da jeg gikk inn på vertshuset.
Han tok ikke bare
livet av seg som Wertheimer, men fikk, som man sier, en naturlig død.
Fire og en halv
måned New York og om og om igjen Goldbergvariasjonene og Die Kunst der Fuge,
fire og en halv måned Klavierexerzitien, som Glenn Gould alltid bare sa på
tysk, tenkte jeg."
Slik åpner
Bernhards roman ”Havaristen”, og slik slår man to fluer i ett smekk, som man
sier, for selvsagt går det ikke an å lese denne boken uten samtidig også å
utforske fenomenet Glenn Gould, tenker jeg, og spesielt hans to legendariske
innspillinger av Bachs ”Goldbergvariasjonene”, den første fra 1955 og den andre
fra 1981, året før Glenn Gould døde en naturlig død, om enn så altfor tidlig.
Den
navnløse hovedpersonen starter med å rekapitulere hendelser åtteogtyve år
tidligere, da han, sammen med kameraten Wertheimer, en sommer fikk undervisning
i klaverspill av mesteren Horowitz, og lærte mer på denne sommeren enn på de
åtte foregående årene ved Mozarteum og Akademiet i Wien. Disse to vennene hadde
nok hatt en lysende fremtid som klavervirtuoser, hadde det ikke vært for den
ulykksalige (eller lykksalige, alt ettersom) sammentreff at også canadieren
Glenn Gould deltok, og imponerte i en slik grad at den navnløse, samt
Wertheimer, begge øyeblikkelig innså at fortsatt klaverspill var helt uaktuelt,
all den tid Glenn Goulds spill lå divisjoner over, at Glenn Gould allerede
hadde oppnådd en grad av perfeksjon som de to andre aldri noensinne ville være
i stand til å nå, og at det dermed var meningsløst å fortsette med klaverspill
etter å ha hørt hva Glenn Gould presterte.
Har du
lest Thomas Bernhard fra før så er hans stil velkjent. ”Havaristen” er på sett
og vis typisk Bernhard, et kompromissløst stykke litteratur, der leseren selv
må trekke pusten, for forfatteren kjører på med sine lange, gjerne repeterende
tankerekker, uavbrutt, uten avsnitt, til siste side. Dette vil oppleves som
problematisk for noen, mens andre tvert imot vil la seg begeistre over det
nærmest suggererende i forfatterens prosa. Selv har jeg i mange år vært både
begeistret og fascinert over Bernhard, og setter ham høyt.
Også
tematisk er denne romanen velkjent territorium for en Bernhardlesere, det er åndsmennesket
kamp mot idiotiet det dreier seg om, det motbydelige Østerrike, denne gang
særlig representert ved Salzburg, men også provinsen, med dets motbydelige
vertshus og kosthold, der katolisisme og nazisme går sammen i en ekstra
usmakelig enhet. Det er selvsagt ikke mulig å lese Bernhard uten å se det
humoristiske i alt svartsynet, ja, ser du ikke det humoristiske i disse
tiradene av ukvemsord så vil du aldri komme lang i en roman av Thomas Bernhard.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar