”Leieboeren”
Av Roland
Topor, oversatt av Hanne Hermann,
med
etterord av Stig Sæterbakken
Bokvennen,
2011 (214 sider)
Roland
Topor (1938 – 1997) var en fransk multikunstner som debuterte som forfatter med
romanen ”Leieboeren” i 1964. Siden de færreste nordmenn leser franske romaner
så er nok denne historien mest kjent gjennom Roman Polanskis filmatisering, som
kom i 1976. Filmen ”Leieboeren” har jeg sett flere ganger (selv om det er mange
år siden sist), og jeg husker den som en mørk, skummel og fascinerende
historie, vel verdt et gjensyn. Polanski spiller forresten hovedrollen selv i
sin egen filmatisering.
”Leieboeren”
er historien om en ung mann i tredveårene, kalt Trelkovsky. Han jobber som
kontorist, men mister leiligheten han leier. Dermed bærer det ut på jakt etter
en ny, noe som ikke er lett å finne i Paris, hvor mange er ute i samme ærend.
Men Trelkovsky er tilsynelatende heldig, og finner en ledig leilighet. Dvs.
leiligheten er ledig hvis ikke den forrige leieboeren – Simone Choule - kommer
tilbake! Mademoiselle Choule ligger livstruende skadd på sykehuset, etter at
hun hoppet ut av vinduet i leiligheten, angivelig et selvmordsforsøk.
Trelkovsky har ikke annet å gjøre enn å takke ja.
Trelkovsky
er en ensom sjel, som mobbes av kollegaene på kontoret, og som egentlig ikke
ønsker annet enn å leve i fred og fordragelighet med omverdenen. Straks han
flytter inn begynner problemene med naboene. Det viser seg at bomiljøet i
leiegården er gjennomsyret av mistenksomhet og dårlige relasjoner, naboene er uhyre
vare for lyder og klager for den minste ting. Trelkovsky er livredd for å komme
på kant med naboene og for å miste leiligheten, og prøver å leve så
tilbaketrukket og usynlig som mulig, men forgjeves.
Gradvis melder
paranoiaen seg, og Trelkovsky begynner å mistenke naboene for at disse har
sammensverget seg mot ham. Og stakkars Simine Choule, var det egentlig et
selvmordsforsøk, eller ble hun rett og slett kastet ut av vinduet? Roland Topor
klarer på en utmerket måte å skildre et paranoid sinn, samtidig som leseren
lenge ikke vet hva han skal tro om naboenes skyld eller uskyld. Romanen
”Leieboeren” er lett gjenkjennelig for de som har sett filmen, siden Polanski
har vært veldig tro mot originalteksten.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar