Av Ingvar
Ambjørnsen
J. W.
Cappelens Forlag a.s., 1993 (149 sider)
Ingvar
Ambjørnsen er en av landets mest produktive og suksessrike forfattere.
Debuterte gjorde han allerede i 1981, 24 år gammel. Siden har det blitt over 40
utgivelser, over et bredt spekter; romaner og noveller for voksne,
ungdomsbøker, barnebøker, artikkelsamlinger og et hørespill. Han er oversatt
til en rekke språk. Hele 8 av Ambjørnsens utgivelser er blitt filmatisert. En
rask opptelling på wikipedia forteller at han har mottatt hele 18 priser eller
stipendier. Han har til og med blitt utnevnt til æresborger av hjembyen Larvik!
Ikke
verst for en forfatter som i starten fremsto som talsmann for drop-outs og
utskudd. Ambjørnsen skrev romaner om psykiatriske pasienter, hasjsmuglere og
frikere, og han identifiserte seg sterkt med de som ikke lykkes, eller som ikke
trivdes, på innsiden av samfunnet. All ære for det, det særegne for Ambjørnsen
er jo at han aldri har forlatt dette perspektivet eller disse verdiene, han har
gitt stemme til mange av de stemmeløse.
”Utsikt
til paradiset” er den første av de fire bøkene om Elling. Jeg har ikke lest så
mye av Ambjørnsen fra før, kanskje fordi jeg leste en av de første romanene
hans, Sarons ham (1982), og ikke ble særlig imponert av den. Elling er likevel
kjent stoff, siden hele tre av de fire bøkene om ham er blitt filmatisert. Når
jeg begynte å lese denne romanen hadde jeg derfor Per Christian Ellingsens
tolkning av Elling på filmlerretet i hodet.
La det
være sagt med en gang; ”Utsikt til paradiset” er en knakende god roman, morsom,
trist, rørende, og Ingvar Ambjørnsens språk er en nytelse å lese!
”Mor
døde.” Så effektivt kan en historie begynne, og øyeblikkelig er leseren hektet.
Romanen er en eneste lang monolog hvor du fanges i Ellings tankeverden. Elling
er 32 år når moren dør. De to har alltid bodd sammen i en blokkleilighet i en
drabantby i Oslo. De har levd tett på hverandre, det finnes tilsynelatende
ingen andre slektninger. Heller ingen venner eller naboer stikker innom. Elling
sier selv at han lever godt av trygden han får, så leseren skjønner at et eller
annet feiler Elling.
I denne
lille verdenen trives Elling godt. Han leser Arbeiderbladet, er sosialdemokrat,
og en stor beundrer av Gro Harlem Brundtland. Å tenke på at Gro styrer landet
gir Elling ro og trygghet i tilværelsen. Elling samler på utklipp av Gro og
limer disse inn i album. Han har seksuelle fantasier om Gro, utløst av et bilde
av statsministeren i en tettsittende, våt gummidrakt på et seilbrett. Akkurat
disse sekvensene i romanen fikk meg til å tenke på hvordan andre lands
myndigheter ville ha reagert mot en forfatter som fremstilte landets
statsoverhode på en slik måte som Ambjørnsen her gjør. Jeg tror at Ambjørnsen
skal være glad for at han skriver på norsk, om en norsk statsminister …
Mor dør,
som sagt. Men Ellings verden går videre, på en ganske usentimental måte. Han
innretter seg med teleskop på mors gamle soverom, hvor han bedriver kveldene
med å spionere på sine naboer i blokken nedenfor. Han dikter opp naboenes
livshistorier og forsøker også å engasjere seg i livene deres ved å ringe dem
opp anonymt. Elling er altså en kikker, men han er selvsagt harmløs.
Men ting
foregår i kullissene uten Ellings viten. Sosialkontoret ringer, sosialkontoret
banker på døren. Ellings verden er truet, og han reagerer med blomstrende
tvangsnevroser og angstanfall. Elling kan ikke fortsette å bo alene i
leiligheten nå som mot er død, mener sosialkontoret.
Elling er
blitt sammenliknet med Mattis i Tarjei Vesaas bok Fuglane. På samme måte som
Vesaas gjør Mattis verden forståelig, gir Ambjørnsen et imponerende innblikk i
Ellings tankeverden. ”Utsikt til paradis” er et psykologisk dykk inn i Ellings
tilværelse, og er i dag en moderne norsk litteraturklassiker.
Jeg skriver denne medlingen mange år etter at du har skrevet denne oppgaven. Jeg skal fordype meg inn i den psykologiske delen av Utsikt til paradis, og lurer på hva du mener med "”Utsikt til paradis” er et psykologisk dykk inn i Ellings tilværelse, og er i dag en moderne norsk litteraturklassiker."?
SvarSlett