Av
Christopher Lasch, oversatt av Trond Berg Eriksen
Bokklubben,
2006 (300 sider)
Boken kom ut i 1979 og den fulle tittelen er ”The
Culture of Narcissism – American Life in an Age of Diminishing Expectations”. Boken inngår som en av hundre
bøker i Bokklubbens kulturbibliotek, en serie der hundre norske professorer i
1998 kåret de 100 viktigste bøkene som har vært med på å prege vår kulturhistorie.
Spennvidden i dette utvalget er stort – fra antikkens tenkere og opp til våre dagers
ledende filosofer.
Myten om
Narcissus, eller Narkissos, er hentet fra antikken og gresk mytologi. I følge
sagnet var han en vakker unggutt som ble forelsket i sitt eget speilbilde, da
han oppdaget speilingen av sin egen skikkelse når han bøyde seg ut over et
glassklart vann. Han ble da så selvforelsket at han falt uti og druknet.
“Den
narsissistiske kultur” er historikeren Christopher Lasch’ bredt anlagte analyse
av det amerikanske samfunnet, slik han observerte det på slutten av
1970-tallet. Lasch oppgjør vakte stor oppmerksomhet og boken ble en bestselger.
Det er tydelig at Lasch traff en nerve. Lasch mente å se et tydelig skille i
selve kulturen, der en ny personlighetstype i stadig større grad fortrengte den
vante, gamle og satte sitt preg på hele samfunnet – fra individet, til
kulturlivet, til familien, til skolesystemet, til politikken osv. Selve
endringstidspunktet syntes å være 1968, ungdomsopprørets store år.
USA på
slutten av 70-tallet var et samfunn i forandring, like mye mentalt som materielt.
Mange hadde mistet illusjonene mht politikken, presidentembetet var
skandalisert etter Nixon, Vietnamkrigen var tapt, ungdomsopprøret hadde ebbet
ut i ingenting. Optimismen var borte, og (med den nære historien litt på
avstand) vet vi at en ny, aggressiv høyrebølge var rett rundt hjørnet.
At
illusjonene brast på så mange området førte til at folk vendte seg innover i
seg selv, og en dyrking av individet, individualisme og selvrealisering skjøt
fart (i ettertid kan vi se at dette var et ideelt klima for ”det nye høyre” i
politikken). I følge Lasch var dette historisk nytt, og sett i ettertid er det
lett å se at denne samfunnsutviklingen ikke kan isoleres til USA alene, men
raskt ble et karakteristika for den vestlige verden. Myten om Narkissos har
også gitt navn til narsissisme, negativ eller positiv ”selvforelskelse”
eller ”ekstrem selvopptatthet”, og sinnslidelsen narsissistisk
personlighetsforstyrrelse.
I boken
kommer Lasch med en serie eksemplet fra amerikansk kultur- og samfunnsliv slik
han observerte det på 70-tallet. Med historikerens kunnskaper kan han speile
samtiden mot fortiden, og det han ser er nærmest fremveksten av en ny
personlighetstype, et menneske med en tilnærming til livet og samfunnet rundt
seg som ikke har sett sin like i hele menneskehetens historie. En
navlebeskuende, innadvent, selvsentrert, egoistisk og individfokusert kultur
tok over.
35 år
etter at boken kom ut er det jo påtakelig hvor mye lenger vi i dag har kommet
på denne narsissistiske veien. Det virker som om Lasch bare observerte selve
starttidspunktet. Han kommer med mange eksempler fra amerikansk kulturliv, for
eksempel litteraturen. Hvordan han hadde karakterisert dagens litteratur kan vi
bare gjette oss til, men selv ikke Lasch kunne vel forutse at en forfatter som
Knausgård skulle høste internasjonal suksess med en 6-binds selvbiografi, der
navlerusket blir studert med lupe.
Deler av
Lasch kritikk, for eksempel det han anser som forfallet i skolen, virker
faktisk reaksjonært. På slutten av 60-årene skjedde det en markant endring av
skolesystemet i store deler av den vestlige verden. Langt flere fikk tilgang
til utdanning, dette i seg selv skapte selvsagt endringer. Tidens
anti-autoritære strømning skapte også rom for andre undervisningsformer, og
forholdet mellom lærer og elev ble aldri det samme. Også det Lasch skriver om
familien virker underlig gammelmodig. Mer tankevekkende kan hans beskrivelse av
den nye retningen innen religiøsiteten være, der ”den moderne troende” føler
seg suveren nok til å ”shoppe” det beste fra en eller gjerne flere religioner,
og på den måten forme en egen, individualistisk trosretning. Slik slipper det
moderne, religiøse menneske å forholde seg til religionens autoriteter, og
dogmer som ikke lenger kan tåle dagens lys.
Christopher
Lacsch døde i 1994. Han slapp derfor å være vitne til det siste tiårets trender
innen reality-tv, blogging, og allslags sosial media, for ikke å snakke om
smarttelefonens utbredelse, alt som i dag er selve næringsgrunnlaget for den moderne,
narsissistiske personlighetsforstyrrelse, en lidelse som synes så utbredt at
den ikke lenger kan defineres som en patologisk lidelse, men tvert imot er blitt
den nye ”normalen”. Man kan jo bare forestille seg scenen der Lasch’ egne
studenter, om han hadde vært en levende, fetert historieprofessor i dag, hadde
stimlet sammen rundt ham for å ta sine ”selfies”.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar